WARTO WIEDZIEĆ:

Minimalny wiek dla kat. B - 18 lat. Szkolenie można rozpocząć w Firmie Partner w Czersku na 3 miesiące przed ukończeniem wieku wymaganego.
Prawo jazdy kategorii B uprawnia Cię do kierowania:
- pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla),
- pojazdem z przyczepą o ile łączna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t.
- Ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym
- Motorowerem

WYMAGANE DOKUMENTY
- wniosek, który wypełniasz przy zapisaniu się na kurs w naszej firmie
- 1 fotografia, (3.5 x 4.5 cm, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, lewy półprofil z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, nie podpisana),
- orzeczenie lekarskie z wynikiem pozytywnym ,
- zaświadczenie o ukończeniu kursu podstawowego, dostaniesz od nas po zakończeniu szkolenia,
- opłata za egzamin
- dowod osobisty lub paszport (w przypadku paszportu dodatkowo - zaświadczenie o zameldowaniu )


Plac manewrowy


Elementy obowiązkowe:


1. Przygotowanie do jazdy i ruszanie z miejsca
właściwe ustawienie lusterek i fotela
zapięcie pasów bezpieczeństwa
sprawdzenie stanu lampek kontrolnych pojazdu upewnienie się o możliwości jazdy
płynne ruszenie

2. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (rękaw)
płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
nie najeżdżanie na linie ograniczające pas
zatrzymanie pojazdu przed linią zatrzymania w odległości nie większej niż 0,4 m


Elementy dodatkowe:


1. Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
w czasie wykonywania zadania:
możliwa jedna korekta toru jazdy
pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu
pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko
2. Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem)
właściwe sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy
pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu
pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko
3. Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem)
właściwe sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy
pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu
pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko
4. Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem)
właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy - w czasie wykonywania zadania
możliwa jedna korekta toru jazdy
pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołka lub tyczki)
pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska
5. Zawracanie
właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy
nie najeżdżanie na krawężniki
6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m
silnik nie powinien zgasnąć
Każdy z sześciu zestawów egzaminacyjnych składa się z dwóch manewrów podstawowych. Wyboru zestawu egzaminacyjnego dokonuje poprzez losowanie pierwsza osoba z listy zdających. Należy pamiętać, że jeżeli jakiś manewr się nie powiedzie, każdy zdający ma prawo do drugiego podejścia.

 

Kliknij aby powiększyć


Zestawy egzaminacyjne:
parkowanie skośne (wjazd przodem wyjazd tyłem, parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem -wyjazd przodem)
parkowanie skośne (wjazd przodem wyjazd tyłem) , parkowanie równoległe (wjazd tyłem-wyjazd przodem)
parkowanie prostopadłe (wjazd przodem wyjazd tyłem), zawracanie
parkowanie prostopadłe (wjazd przodem wyjazd tyłem), ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
parkowanie równoległe (wjazd tyłem wyjazd przodem}, ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem wyjazd przodem), zawracanie

Jazda w ruchu drogowym
Podczas jazdy po mieście oceniane są:
1. Zachowanie przy włączaniu się do ruchu
2. Zachowanie podczas jazdy po odcinkach dróg między skrzyżowaniami:
dostosowanie prędkości do warunków na drodze
dynamika i kultura jazdy
wybór właściwego pasa ruchu (pozycja na drodze)
utrzymanie właściwych odstępów od innych pojazdów
uwzględnianie zachowania innych kierujących pojazdami i reagowanie na dawane przez nich sygnały
sygnalizowanie zamierzonych manewrów
podejmowanie decyzji i sposób wykonywania manewrów wymijania, omijania wyprzedzania lub zmiany pasa ruchu

3. Zachowanie przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania - zmiana kierunku jazdy
wybór właściwego pasa ruchu
sygnalizowanie zamierzonych manewrów
prawidłowość toru jazdy
przestrzeganie zasad pierwszeństwa przejazdu
sposób i miejsce zatrzymania pojazdu
uwzględnienie zachowania innych kierujących pojazdami i reagowanie na dawane przez nich sygnały

4. Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych i poziomych
5. Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych lub poleceń kierujących ruchem
6. Zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych
7. Zachowanie w rejonach przystanków komunikacji publicznej
8. Zachowanie w rejonach przejazdów kolejowych lub tramwajowych
9. Obserwowanie drogi i umiejętność oceny zagrożeń na drodze
10. Skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
11. Sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem


CO CIĘ CZEKA NA EGZAMINIE ?

Kolejność jest taka. Najpierw podchodzisz do egzaminu teoretycznego, a dopiero gdy uda się go zdać, możesz próbować szczęścia za kółkiem. Co zrobić by zaliczyć pierwszą część? Odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej 16 z 18 pytań testowych w czasie 25 minut. Jak zdasz poprawnie testy ? Gratulacje przede wszystkim !!!
Możesz rozpocząć walkę na placu manewrowym. Tu przyda się trochę szczęścia, bowiem stałymi elementami są tylko przygotowanie się do jazdy i płynne ruszenie oraz jazda po prostej po łuku. Pamiętaj żeby ustawić lusterka, fotel i zapiąć pasy, a w okresie od pierwszego października do ostatniego dnia lutego również włączyć światła mijania. Sprawdź stan lampek kontrolnych i płynnie ruszaj. Następne dwa elementy losuje osoba pierwsza na liście (wg alfabetu) dla całej grupy. Należy pamiętać, że jeśli jakiś manewr Ci się nie powiedzie, nie trzeba rozpaczać - masz prawo do drugiego podejścia, a poza tym w każdej próbie, masz prawo do jednej korekty (max. cztery korekty!). Przy wszystkich manewrach pamiętaj, żeby nie najeżdżać na linie, przy wjeżdżaniu lub wyjeżdżaniu włącz odpowiedni kierunkowskaz.
Manewry się udały? Ruszasz w miasto na 25 min. W samochodzie może znajdować się tylko zdający i egzaminator. To jaką trasą będziesz jechać zależy od egzaminującego. Jeżdżąc po mieście również możesz popełnić jeden błąd, jednak nie może to spowodować zagrożenia ruchu. Jeśli egzaminator dojdzie do wniosku, że coś takiego miało miejsce może przerwać egzamin. Powodzenia!

NIE UDAŁO SIĘ - KIEDY PONOWNIE?:

W razie nie zaliczenia egzaminu lub nie przystąpienia do niego w ustalonym terminie, następny egzamin może odbyć się nie wcześniej niż po tygodniu. Teoria ważna jest przez 6 miesięcy.
Trzykrotnie nie zaliczyłaś/eś testów:
musisz odbyć ponownie 10 godzin teorii.
Trzykrotnie nie zaliczyłaś/łeś jazdy:
musisz odbyć ponownie 5 godzin jazd.



EGZAMINATOR, A KTO TO WŁAŚCIWIE JEST ?

Na pewno obywatel polski, do tego z wyższym wykształceniem. Od przynajmniej 6 lat posiada prawko kategorii B. Jego predyspozycje psychiczne do egzaminowania potwierdzają odpowiednie orzeczenia. Nie złamał przepisów ruchu drogowego, przynajmniej w tym stopniu by zostać ukaranym przez sąd, czy kolegium do spraw wykroczeń. Na koniec ukończyła kurs kwalifikacyjny i obserwowała jak egzaminują inni. Co ciekawe według kodeksu drogowego, osoba taka daje rękojmię należytego wykonywania swoich obowiązków... No cóż, teraz wszystko jasne.

6 ZASAD DOBREGO KIEROWCY czyli bądź życzliwy dla innych


1. Przynajmniej NIE UTRUDNIAJ!
ˇ nie tarasuj wyjazdu,
ˇ nie utrudniaj skrętu,
ˇ nie zmuszaj do zatrzymania / np. "przy zjeździe z pasa"/
ˇ nie zajmuj więcej miejsca na parkingu niż koniecznie musisz.
2. Gdzie i kiedy możliwe U Ł A T W I A J !
ˇ umożliwiaj wyjazd z drogi nie posiadającej pierwszeństwa przejazdu,
ˇ ułatwiaj wyprzedzanie komuś, kto się bardzo śpieszy,
ˇ zaczekaj, jeśli niedoświadczony kierowca ma trudności z opuszczeniem skrzyżowania,
ˇ ułatwiaj wykonanie manewru pojazdem wolniejszym i mniej zwrotnym,
ˇ pamiętaj, że kierowca z innego miasta może mieć trudności ze znalezieniem właściwej drogi,
ˇ pozwól przejść pieszemu, także w miejscu nieoznakowanym.
3. Czynnie P O M A G A J innym - kierowcom, pieszym, wszystkim użytkownikom dróg.
ˇ ostrzeż o zauważonym niebezpieczeństwie na drodze,
ˇ zwróć uwagę innemu kierowcy na niesprawność jego pojazdu, on może o niej nie wiedzieć / brak światła, niedomknięte drzwi/
ˇ pomóż kierowcy, który ma awarię,
ˇ podwieź dziecko do szkoły,
ˇ usuń kamień / inną przeszkodę/ z szosy,
ˇ udziel informacji, jeżeli widzisz, że ktoś jej potrzebuje.
4. P R Z E P R O Ś
ˇ jeżeli nawet - mimo woli utrudniłeś jazdę innym,
ˇ pamiętaj, że przeproszenie nie zastąpi właściwego zachowania na drodze.
5. P O D Z I Ę K U J użytkownikowi drogi, który:
ˇ ułatwi ci wyjście z trudnej sytuacji,
ˇ ostrzegł cię,
ˇ był wobec ciebie uprzejmy.
6. U Ś M I E C H N I J S I Ę - życzliwość twoja wobec innych i innych wobec ciebie jest wzajemnym ułatwianiem życia, a nie ciężkim obowiązkiem.


POLSKI ZWIĄZEK MOTOROWY

design by web